Végre kezemben tartom 7 hetes kislányom végleges anyakönyvi kivonatát! Sejtettem, hogy a hatóságok nincsenek turbó fokozatba kapcsolva, de ennyi bonyodalomra nem számítottam.

Sokszorosan hátrányos a helyezünk ugyanis. Külföldi állampolgár apuka apasági nyilatkozattal, mondhatni dupla csavar, de talán nem megoldhatatlan. Készültem, készültünk a nehézségekre. Jó előre, még ősszel ünnepélyes nyilatkozatot tettünk az apaságról a mélyen tisztelt Hegyvidéki Önkormányzat előtt. Terhességem ráérős utolsó heteiben pedig összeírtam mindent, mikor, hol, mit, milyen sorrendben kell ügyintézni, valóságos project tervet készítettem, beszereztem az összes formanyomtatványt, kitöltöttem, amit lehet…. Nem bíztunk semmit a véletlenre. Gyorsan akartunk a papírokat beszerezni, hogy hamar tudjuk vinni a kislányt a nagyszüleihez Hollandiába. A helyzet az, hogy az április 8-ai indulásra éppen készen lesznek az iratok, ez barátok közt is 2.5 hónap.

Feleennyi bonyodalom nem lett volna, ha nem változik meg a Ptk., vagyis, ha a változások következményeit normálisan felméri valaki. Tavaly került ugyanis bevezetésre a „regisztrált élettársi kapcsolat”, aminek hatása van az apasági nyilatkozatra is. Nevezetesen az anyának, de csak neki, igazolnia kell, hogy nincsen regisztrált kapcsolata más férfival, esetleg nővel. Vagyis, ha én Józsival együtt élek, akkor nem lehet gyerekem Pistától, akkor sem, ha azt az utóbbi hivatalosan elismeri. Mi több, akkor sem lehet, ha esetleg Rózsikával élek, habár tőle azért nehezen várhatnék gyereket. Pistától viszont nem kérnek igazolást, vagyis ő csinálhat úgy nekem gyereket, hogy közben Jutka, esetleg Géza az regisztrált párja. Vagyis a férfi félredughat, a nő nem! J

A kis logikai bukfencen túl a fentiekkel nem is lenne semmilyen probléma, ha a törvény hatályba lépéséig átgondolta volna valaki, ki és hogyan jogosult a regisztrált kapcsoltat meglétét/hiányát igazolni. Na, ez nem történt meg, így a januárban született első házasságon kívüli bébi anyakönyvezésénél egy talpraesett hivatalnok kitalálta, hogy dacára az érvényes nyilatkozatnak, az anyuka nevére állítja ki a papírokat. Ideiglenesen persze, amíg valaki meg nem mondja neki, milyen igazolást fogadhat el. Adél január 27-én született és ennyi idő nem volt elég a hivatalnak, hogy álláspontra helyezkedjen. Vagyis, akárcsak az összes január 1 óta apasági nyilatkozattal született csecsemő, Adélt is ideiglenesen az én nevemre regisztrálták. A kérdésre, hogy akkor hogyan lesz a kislánynak apja, egyelőre nem volt válasz. Két hét is eltelt, mire valaki kigondolta, hogy a közjegyzők tudnak kicsi pénzért nyilatkozni viselt dolgaimról. Közben elkészült a lakcímkártya, az TB és adókártya, minden arra a névre, amit megváltoztatni készültünk. A hab a tortán, hogy mivel a gyerek apja nem volt ebben az időszakban hivatalosan a gyerek apja, semmiféle ügyintézést nem tudott helyettem bevállalni.

Kicsit késve ugyan, de elkészült az igazolás. Innen már csak 3 hetet kellett várni, hogy egy valamilyen rejtélyes bizottság (külföldi apa lévén) döntsön az ügyünkről. Már az elején sem értettem, miről kell pontosan dönteni, de ezen a ponton már nem akartam érteni semmit, csak kezemben fogni a papírt. Várakozás. Megint.  Nos, a biztosságnak feltűnt, hogy magyarul van az apasái dokumentum. Újabb nyilatkozat, hogy az apuka érti a nyelvet, tudja, mit írt alá. (Persze ez a nyilatkozat is magyarul, amit ha nem ért, akkor azt sem érti, hogy éppen azt írja alá, hogy érti…) Már három nyilatkozatunk volt tehát, az eredeti apasági, egy közjegyzői arról, hogy nincsen élettársam és az apa nyilatkozata a nyelvismeretéről. Végül ez a három papíros elég volt arra, hogy megkapjuk a végeleges anyakönyvi kivonatot.

Kedden tehát irány a nagykövetség, ahol ígéretük szerint 1-2 hét alatt elkészül az útlevél. Aztán már csak a lakcímkártyát kell kicserélni az Okmányirodánál, majd a TB kártyát az OEP-nél, végül az adókártyát az APEH hivatalában. Nem fogunk unatkozni a következő hetekben…

 

2 komment

Címkék: hírek baba

A bejegyzés trackback címe:

https://kapirgalo.blog.hu/api/trackback/id/tr861841103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wagneradel 2010.03.16. 11:22:05

Bravó magyar közigazgatás:-))))

Kis extra: Nekem 3,5 hónapomba került, h. kiállíttassak egy simple "Ehefahigkeitszeugnist", ami hajadonsági igazolás, de a leendő férj nevével. Ehhez nekem a német hatóságok iratait, a férjem közjegyző előtt tett nyilatkozatát (h. feleségül akar venni), államilag hivatalos fordítók fordítását, a magyar hatóságok engedélyét és a külügy pecsétjét kellett beszereznem. És megszabadultam ezáltal cirka 100e HUF-tól azonmódra. Ja, és a szépség még az volt benne, h. ez a cetli (fél oldalas irat) csak 6 hónapig érvényes, vagyis ezalatt házasodnod kell (habár az esküvőket 1-2 évig szervezik, de ez nem érdekelt senkit). És utána kezdődött a névváltoztatási mizéria...:-)))

Niki,
még szerencse, h. a szomszéd Pista nem jelentkezett apának, különben soha nem lenne normális neve szegény leányodnak:-)))

csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2010.03.16. 15:41:12

Még jó, hogy EU van, jogharmonizáció, meg ilyenek..
süti beállítások módosítása